Fællesmøde med foreningerne 18.3.14

Fællesmøde med foreninger, institutioner mm. 18/3 2014

Deltagere: Dorte, lokalrådet, Kirsten, Haraldsted Forsamlingshus, Bodil, flueblomsten, Lene, børnehaven, Jesper, friskolen, Marianne, lokalrådet, Fabienne, lokalrådet, Susanne, idrætsforeningen, Jens Henrik, idrætsforeningen, Suzette, friskolen og Lars, menighedsrådet. 

Gustav deltager i Landsbyforum generalforsamling

Referat:

1. Status politisk proces omkring landdistriktspolitik, kommunalplan og Landsbyforums initiativer for udarbejdelse af udviklingsplaner.

Dorte redegjorde for processen. Landdistrikspolitikken forventes politisk vedtaget i løbet af efteråret, mens helhedsplanerne stadig forhandles mellem politikkerne og Landsbyforum.

Lene Eriksens foredrag om helhedsplaner i landdistrikter formodentlig afvikles d. 3. april (hvor vi har madbiks).

Dorte orienterer løbende på Flueblomsten og mail.

2. Projekter på tværs – formål, praktiske aftaler og planlægning

o Valdemarsdag – vi har fået bevilget 15.000 kr. fra Ringsted Kommune til dette arrangement

Det oplyses fra pålidelig kilde, at datoen er d. 15/6. Har 4H et lignende arrangement søndagen efter. Skolen kobler sig formentlig på morgensang i ugen op til.

o Naturens Dag & Høstmarked

14. september i området ved forsamlingshuset.

Vi håber på at alle foreninger, der har tilbud for børn, der laver aktiviteter i tilknytning til naturen.

Skolen/bestyrelses/støtteforeningen overvejer hvordan den/de kan være tydelige.

Kunne plejegruppen deltage, fortælle og hverve nye plejere.

Suzette og 4H taler sammen om deltagelse.

Dorte kan kontaktes ift. oplysninger og tilmelding – bangogbaggesen@gmail.com

o Møde vedr. fundraising

Gustav har kontakt til fundraisere – lokalrådet prøver at arrangere et møde. Flemming K. Ringsted kommune kan kontaktes.

o Fælles støttefest i lokalområdet

27. april holdes møde om støttefesten. Fabienne, Jeanette, 4H, m.fl. udgør gruppen. Kan dette støttearrangement kombineres med høstmarkedet?

3. Kommunikation / koordinering

o Brug af Flueblomsten. dk – især kalenderen

Muligheden for koordinering via kalenderen bør bruges i endnu højere grad – til alles gensidige information. Kik endelig i kalenderen inden I lægger et nyt arrangement fast – og få det lagt ind/giv Bodil besked.

Meld gerne lukkede, halvåbne og målgruppearrangementer arrangementer ind.

Fabienne scanner gerne skolens kalender til Flueblomsten.

D. 28/5 er der majfest for børnehave og skole.

o Facebook og Flueposten

Kommuniker på alle mulige måder – husk også at tilmelde jer Flueblomstens nyhedsbrev.

4. Orientering om Lokalrådets Velkomstposer til tilflyttere

Fås ved henvendelse til Marianne K., når I får nye naboer – foreninger og institutioner opfordres til at opdatere indhold i poserne.

5. ”Rundt om bordet” – foreninger/institutioner orienterer om, hvad de har fokus på og hvor de har særlige udfordringer – kan vi drage nytte af hinandens støtte og erfaringer?

Forsamlingshuset: Nyt bestyrelsesmedlem og 3 suppleanter. Årsprogram uddelt. Fondes søges til tag og maling. Hovedrengøring torsdag d. 20/3 – kom og hjælp.

Børnehaven nu integreret institution: Efter en mail til borgmester er der sket mange gode ting i institutionen – der er kommet 9 vuggestuebørn.

Friskolen: Har budt og købt Landlyst. 7. kl. med 16 børn - også i den kommende. Arbejdsweekend 5.-6. april. Fremtidsplaner om sanselegeplads. Generalforsamling d. 29/4 – overskud. Godt samarbejde mellem skole og kirke omkring kor.

Idrætsforeningen: Kom se Zumba til gymnastikopvisningen d. 30/3 kl. 14.

14/6 Bonbonlandtur for 2. kl. og op – tilmelding via hjemmesiden.

Sct. Hans Aften for de traditionsløse d. 23/6 kl.18.

Vaffelløb d. 31/8.

Ca. 160 medlemmer. 

Meninghedsrådet: Påsken skal opleves i kirken, se folderen Mette har lavet. Følg de mange aktiviteter i Kirkebladet. 

6. Evt.

Tur med Jens Lund d. 5. april kl. 10 – se på Flueblomsten

 _________________________________________________

Indkaldelse til fællesmøde med foreninger, institutioner mm.den 18. marts kl. 19.30 i Idrætsforeningens klublokale.

Vi har inviteret bredt med fokus på foreninger og institutioner i området, men alle der har interesse er meget velkomne, så spred endelig invitationen i jeres netværk. Vi håber, at alle jeres foreninger og institutioner vil være repræsenteret med mindst en deltager, så vi har stor sikkerhed for at diskussionerne når rundt i alle hjørner af sognene, og at aftaler og ideer spredes og forankres.

Dagsorden:

  1. Status politisk proces omkring landdistriktspolitik, kommunalplan og Landsbyforums initiativer for udarbejdelse af udviklingsplaner
  2. Projekter på tværs – formål, praktiske aftaler og planlægning
  • Valdemarsdag – vi har fået bevilget 15.000 kr. fra Ringsted Kommune til dette arrangement
  • Naturens Dag & Høstmarked
  • Møde vedr. fundraising
  • Fælles støttefest i lokalområdet
  1. Kommunikation / koordinering
  • Brug af Flueblomsten. dk – især kalenderen
  • Facebook og Flueposten
  1. Orientering om Lokalrådets Velkomstposer til tilflyttere
  2. ”Rundt om bordet” – foreninger/institutioner orienterer om, hvad de har fokus på og hvor de har særlige udfordringer – kan vi drage nytte af hinandens støtte og erfaringer?
  3. Evt.
Anne Klee  | Tlf.: 21221082