Fællesmøde med foreninger, institutioner mm. 18/3 2014
Deltagere: Dorte, lokalrådet, Kirsten, Haraldsted Forsamlingshus, Bodil, flueblomsten, Lene, børnehaven, Jesper, friskolen, Marianne, lokalrådet, Fabienne, lokalrådet, Susanne, idrætsforeningen, Jens Henrik, idrætsforeningen, Suzette, friskolen og Lars, menighedsrådet.
Gustav deltager i Landsbyforum generalforsamling
Referat:
1. Status politisk proces omkring landdistriktspolitik, kommunalplan og Landsbyforums initiativer for udarbejdelse af udviklingsplaner.
Dorte redegjorde for processen. Landdistrikspolitikken forventes politisk vedtaget i løbet af efteråret, mens helhedsplanerne stadig forhandles mellem politikkerne og Landsbyforum.
Lene Eriksens foredrag om helhedsplaner i landdistrikter formodentlig afvikles d. 3. april (hvor vi har madbiks).
Dorte orienterer løbende på Flueblomsten og mail.
2. Projekter på tværs – formål, praktiske aftaler og planlægning
o Valdemarsdag – vi har fået bevilget 15.000 kr. fra Ringsted Kommune til dette arrangement
Det oplyses fra pålidelig kilde, at datoen er d. 15/6. Har 4H et lignende arrangement søndagen efter. Skolen kobler sig formentlig på morgensang i ugen op til.
o Naturens Dag & Høstmarked
14. september i området ved forsamlingshuset.
Vi håber på at alle foreninger, der har tilbud for børn, der laver aktiviteter i tilknytning til naturen.
Skolen/bestyrelses/støtteforeningen overvejer hvordan den/de kan være tydelige.
Kunne plejegruppen deltage, fortælle og hverve nye plejere.
Suzette og 4H taler sammen om deltagelse.
Dorte kan kontaktes ift. oplysninger og tilmelding – bangogbaggesen@gmail.com
o Møde vedr. fundraising
Gustav har kontakt til fundraisere – lokalrådet prøver at arrangere et møde. Flemming K. Ringsted kommune kan kontaktes.
o Fælles støttefest i lokalområdet
27. april holdes møde om støttefesten. Fabienne, Jeanette, 4H, m.fl. udgør gruppen. Kan dette støttearrangement kombineres med høstmarkedet?
3. Kommunikation / koordinering
o Brug af Flueblomsten. dk – især kalenderen
Muligheden for koordinering via kalenderen bør bruges i endnu højere grad – til alles gensidige information. Kik endelig i kalenderen inden I lægger et nyt arrangement fast – og få det lagt ind/giv Bodil besked.
Meld gerne lukkede, halvåbne og målgruppearrangementer arrangementer ind.
Fabienne scanner gerne skolens kalender til Flueblomsten.
D. 28/5 er der majfest for børnehave og skole.
o Facebook og Flueposten
Kommuniker på alle mulige måder – husk også at tilmelde jer Flueblomstens nyhedsbrev.
4. Orientering om Lokalrådets Velkomstposer til tilflyttere
Fås ved henvendelse til Marianne K., når I får nye naboer – foreninger og institutioner opfordres til at opdatere indhold i poserne.
5. ”Rundt om bordet” – foreninger/institutioner orienterer om, hvad de har fokus på og hvor de har særlige udfordringer – kan vi drage nytte af hinandens støtte og erfaringer?
Forsamlingshuset: Nyt bestyrelsesmedlem og 3 suppleanter. Årsprogram uddelt. Fondes søges til tag og maling. Hovedrengøring torsdag d. 20/3 – kom og hjælp.
Børnehaven nu integreret institution: Efter en mail til borgmester er der sket mange gode ting i institutionen – der er kommet 9 vuggestuebørn.
Friskolen: Har budt og købt Landlyst. 7. kl. med 16 børn - også i den kommende. Arbejdsweekend 5.-6. april. Fremtidsplaner om sanselegeplads. Generalforsamling d. 29/4 – overskud. Godt samarbejde mellem skole og kirke omkring kor.
Idrætsforeningen: Kom se Zumba til gymnastikopvisningen d. 30/3 kl. 14.
14/6 Bonbonlandtur for 2. kl. og op – tilmelding via hjemmesiden.
Sct. Hans Aften for de traditionsløse d. 23/6 kl.18.
Vaffelløb d. 31/8.
Ca. 160 medlemmer.
Meninghedsrådet: Påsken skal opleves i kirken, se folderen Mette har lavet. Følg de mange aktiviteter i Kirkebladet.
6. Evt.
Tur med Jens Lund d. 5. april kl. 10 – se på Flueblomsten
_________________________________________________