Bestyrelsesmøde 3 februar 2014

Lokalrådsmøde, mandag den 3. februar 2014.

Deltagere: Bodil, Fabienne, Marianne, Gustav og Dorte

---------------------------------------------------------------------------------

 1. Orientering om møde i Landsbyforum vedr. udviklingsplaner – hvordan skal vi agere, I denne sammenhæng? 

Gustav og Dorte orienterede om mødet i Landsbyforum, hvor der blev givet grønt lys til at Landsbyforums bestyrelse går videre med processen omkring udvikllingsplaner. Bestyrelsen forhandler med kommunalpolitikerne om rammen og brug af udviklingsmidler til formålet. Projektet kan følges på Landsbyforums hjemmeside.

Lokalt vil vi informere om initiativet på fællesmøde den 18. marts, og vil i øvrigt være klar til at indgå i arbejdet, når projektet går i gang.


2. Orientering om visionsmøde på Allindelille Friskole – hvordan får vi bedst koordineret initiativer mellem friskolen og lokalrådet (og andre). 

Fabienne og Dorte deltog i visionsdag på Allindelille Friskole (Dorte dog kun i begyndelsen). Fabienne fortalte om udkommet af et godt møde, og pointerede behovet for at koordinere initiativer mellem Friskolen og resten af foreninger/institutioner i lokalområdet. Specielt blev formålet med kalenderen på Flueblomsten fremhævet. Et udkomme af mødet var et ønske om at lave en samlet støttefest for alle foreninger/institutioner i området, hvorved kræfterne bruges samlet og hvor de aftales på forhånd og år for år, hvilket projekt der støttes. Denne idé vil blive diskuteret på mødet den 18. marts og igen på møde den 1. april.

… som resultat af denne diskussion blev Lokalrådet enige om at forsøge at lave et møde med fokus på Fundraising. Vi vil (om muligt) invitere Jane Strange (V), Trine Testman og Britt Vodskov til at fortælle om mulige fonde og erfaringer med fundraising. Gitte (?) fra Langebjergvej tænkes også involveret, da hun har positive erfaringer fra anden forening. Mødet tænkes at have interesse for også Friskolen og andre foreninger, der forsøger at rejse penge til større projekter. Vi tager idéen op på mødet den 18. og arbejder videre herfra.


3. Orientering om støtte til Friskolens klage vedr. afslag på LAG-midler

Gustav og Dorte orienterede kort om baggrunden for udarbejdelse af støtte skrivelse til Friskolens ansøgning om LAG midler til Fællesskole. Der forventes at det vil tage en rum tid inden klagen bliver behandlet, og der er ikke stor optimisme i forhold til at ændre afgørelsen fra NaturErhverv


4. Planlægning af møde med foreninger, institutioner og andre den 18. marts 

Dagsorden:

1. Status politisk proces omkring landdistriktspolitik, kommunalplan og Landsbyforums initiativer for udarbejdelse af udviklingsplaner

2. Projekter på tværs – formål, praktiske aftaler og planlægning

o Valdemarsdag

o Naturens Dag & Høstmarked

o Møde vedr. fundraising

o Fælles støttefest i lokalområdet

3. Kommunikation / koordinering

o Brug af Flueblomsten. dk – især kalenderen

o Facebook og Flueposten

4. Orientering om Lokalrådets Velkomstposer til tilflyttere

5. ”Rundt om bordet” – foreninger/institutioner orienterer om, hvad de har fokus på og hvor de har særlige udfordringer – kan vi drage nytte af hinandens støtte og erfaringer?

 

Bodil laver nyhedsbrev, hvor dagsordenen anføres.

Dorte rundsender invitation til foreninger/institutioner

Marianne og Fabienne står for lidt forplejning til mødet.

 

5. Andre arrangementer – herunder diskussion af økonomisk støtte og evt. ansøgning om støtte, hvor relevant

o Runing dinner

Marianne følger tilmeldingerne, og giver lyd, hvis der skal gøres en særlig indsats for at skaffe opbakning

Lokalrådet står bag i forhold til økonomisk sikkerhed, men det forventes at arrangementet løber rundt. Evt. overskud tilfalder Forsamlingshuset

o Valdemarsdag

Dorte fortsætter planlægning sammen med anette Månsson. Vi afventer tilbagemelding fra ØU ang. Støtte. Marianne kontakter lodsejer ang. Brug af påtænkte arealer.

o Høstmarked og Naturens dag

Planlægning ikke gået rigtig i gang

o Åbning af oplevelsesstien i Vrange Skov, 4. maj – ønsker vi en rolle?

Vi vil gerne benytte lejligheden til at reklamere for lokalområdet og vores arrangmenter

Gustav laver små flyers til udlevering sammen med lokalrådsfolder

Dorte kontakter Peter Hansen og orienterer om vores ønske om tilstedeværelse og synlighed

 

6. Andre projekter

o IT cafe – sættes i bero, indtil vi evt. finder ud af om der er et behov

o Naturbase – afventer diskussion på møde den 18. marts. Dorte skriver specifikt til Søren, og hører om hans planer og deltagelse den 18.

o Vandrefestival – Bodil afklarer om Ringsted Kommune deltager i regionens vandrefestival i 2014. Vi vil under alle omstændigheder lave lokale vandreture – gerne ad hoc, annonceret på Facebook. Bodil kontakter Jens Lund ang. forårstur. Gustav inviterer til picnic med egen kaffetur når de blå anemoner blomstrer.

 

7. Velkomstpose – opdatering, nye tilflyttere?

Marianne har været en tur rundt – vi skal fortsat synliggøre dette initiativ, så alle ved at de skal rekvirere en velkomstpose, når de får nye naboer. Posen kan evt. suppleres med udprint om området fra Ringsted Kommunes hjemmeside.

Gustav levere mere vin til Marianne – regning til Fabienne


8. Kommunikation, erfaring med Facebook siden, andet?

 Bodil og Fabienne foreslår særlig faneblad på hjemmesiden, hvor virksomheder kan reklamere. Dette godkendes.

Langsom men god gang i kommunikationen via Facebook

Ønske om at Madbix arrangementer så vidt muligt også kommer hurtigt på Flueblomstern. Forslag til arrangement: foredrag ved repræsentant for DN om initiativer i Allindelille Fredsskov


9. Evt.

 

Bestyrelsesmøde 5. maj aflyses og erstattes af møde 7. april

 Tak for konstruktivt og hyggeligt møde 

Dorte

 

 

 

Anne Klee  | Tlf.: 21221082