Formandsberetning 2021, bilag 1

Haraldsted Allindemagle Lokalråd
Generalforsamling 2021 - formandens beretning

Lidt forsinket afholder Haraldsted Allindemagle lokalrådet generalforsamling og den afholdes virtuelt og afspejler således meget godt, hvordan 2020 forløb for langt de fleste! I dette år er listen over møder og arrangementer, der er blevet aflyst eller slet ikke planlagt, længere end listen over dem, der blev gennemført.
Generalforsamling blev i 2020 afholdt tirsdag den 25. februar 2020 og få uger derefter blev landet lukket ned og forsamlingsforbud, lukkede foreninger, restriktioner og hjemmearbejde kom til at præge hele året. Jeg vil dog starte med at nævne nogle af de få ting, vi har gennemført. 
I sidste halvdel af august måned afholdt vi to vandreture i regi af ”Vandrefestivallen”. Den ene gik fra Haraldsted kirke via kirkestien, gennem Vrange skov og tilbage ad Oplevelsesstien, og den anden rundt i Allindelille Fredsskov. Den sidste tur blev arrangeret i samarbejde med skovens plejegruppe og herfra deltog Christina Kaaber-Bühler, hvilket løftede det faglige niveau. Begge ture var velbesøgt og et par dejlige pusterum mellem to nedlukninger.

Dette mærkelige år har betydet, at lokalrådets arbejde har været mere præget af administration og møder – de fleste online og i mindre omfang af sociale og inspirerende møder mellem mennesker, hvilket helt sikkert har været et tab. Dog vil jeg igen fremhæve den positive undtagelse - i november holdt vi kernegruppemøde i Kudskehuset og afsluttede vores møde med at spise sammen – dejligt!
Siden sidste generalforsamling har vi holdt 4 møder i kernegruppen og et møde i koordinationsgruppen. En række emner er blevet behandlet og jeg vil nævne de væsentligste her:
Som besluttet på sidste års generalforsamling har vi diskuteret muligheden for at samle al økonomi under lokalrådet i en ”cigar-kasse” i stedet for at fastholde selvstændige underkonti, der mest har historisk betydning. Baggrunden er et ønske om forenkling (mindre administration for kassereren) og at sikre at midlerne kommer ud og arbejder der hvor det giver mening, gennem aktiviteter, der støtter netværk og befolkningen i området. Dette har vi diskuteret internt og vi har haft dialog med Vibeke Reiter, som repræsentant for den tidligere madbixgruppe. Konklusionen er, at regnskabet samles – hvilket vil fremgå når regnskabet senere fremlægges, og at midlerne vil indgå i en større pulje, der kan bruge som buffer/underskudsgaranti for nye aktiviteter.
Kommunikation, hjemmeside og facebook har også været et tilbagevendende diskussionspunkt på vores møder. Opdatering af hjemmeside udestår stadig, men vi har diskuteret behovet for denne og har konkluderet, at vi fortsat ønsker en hjemmeside fordi den også fungerer som arkiv. Vi håber, at det vil lykkes at få den opdateret i løbet af 2021. Planen er at overføre den til en ny platform, hvor der bliver mulighed for andre end webmasteren at lægge dokumenter og arrangementer ind. Hjemmesiden er også strukturen omkring områdets kalender, hvor vi forsøger at samle alle aktiviteter – primært for at undgå at tingene falder oven i hinanden. Koordinationsgruppen, der bla. har til opgave at samle og koordinere mødtes også i januar 2021 – virtuelt, men grundet den særlige situation var det ikke muligt at samle en oversigt over arrangementer i 2021. Meget forståeligt afventer alle udviklingen og undlader at lægge kræfter i arrangementer, før vi har en realistisk tro på, at de kan gennemføres.
Facebook siden Flueblomsten er den mest brugte kommunikationsvej, hvor vi annoncerer arrangementer mm. I efteråret lavede vi også en lille informationskampagne, der havde til formål at øge synligheden af lokalrådets arbejde og forhåbentligt at øge interessen for arbejdet og tiltrække nye kræfter. Flueblomsten er en aktiv FBside og vi oplever, at den fungerer godt med relevant deling af informationer og dialog i en god tone.
I marts måned afgav vi høringssvar på Ringsted Kommunes Landdistriktspolitik, hvor vi anerkender den indsats, som kommunen gør for at høre borgerne i landområderne. Vi gav specifikke bemærkninger vedr. erhverv, trafikal og digital infrastruktur, fællesskaber og natur, oplevelser og livskvalitet.
I forhold til naturområde har lokalrådet igennem året med stor glæde og anerkendelse fulgt den store indsats frivillige har gjort for etablering af Pilotnaturpark i Ringsted og i særdeleshed for etablering af Aktivitets- og Naturhuset i Vrangeskov. Herfra skal der lyde en stor tak til alle involverede – planerne er kommet et stort skridt videre gennem året og positivt udfald vil have stor værdi for os alle. Haraldsted Allindemagle sogne har i løbet af året fået en repræsentant i Gyrstinge søudvalg, idet Asgeir Pall Juliusson har accepteret denne funktion.
I forhold til trafikal infrastruktur har lokalrådet arbejdet med afholdelse af et temamøde om trafiksikkerhed med paneldiskussion mellem repræsentanter fra byråd, kommunalt embedsværk og politiet. Mødet var tænkt som del af generalforsamlingen, men pga. fortsatte Corona restriktioner har vi valgt at rykke mødet til 1. september. Vi har aftale med borgmester Henrik Hvidsten, formand for Klima- og Miljøudvalget Torben Lollike, kommunaldirektør Mette Jeppesen og fungerende chefpolitiinspektør Henrik Mikkelsen og vi håber, at mange vil møde op og deltage i diskussionen om, hvordan vi bedst fremmer trafiksikkerheden gennem samarbejde mellem borgere og officielle parter.
Til slut – stor tak til kernegruppe, tilforordnede, koordinationsgruppe og ALLE ANDRE, der på forskellig vis bidrager til at gøre Haraldsted Allindemagle sogne et godt sted at bo og være – også i det herrens Corona år 2020. Jeg glæder mig til, at vi kan mødes igen og nyde hinandens selskab og vores dejlige område.
Dorte Lau Baggesen
 

Procedure – ansøgning om støtte fra Haraldsted Allindemagle Lokalråd

Lokalrådets formue skal bringes i spil og understøtte aktiviteter og netværk i området. Borgere, der vil stå for et arrangement/en aktivitet kan søge om støtte/underskudsgaranti fra lokalrådet.

Der kan fremsendes to typer ansøgninger:
1. ansøgning om medfinansiering til arrangement/aktivitet, hvor der søges støtte fra en af de kommunale puljer (især kulturpuljen og temaudviklingspuljen)
2. ansøgninger om underskudsgaranti til arrangementer, der forventes at kunne bære i sig selv eks. madbiks eller lignende. Genereres der et overskud i forbindelse med et sådan arrangement forventes dette at tilgå lokalrådet og således bidrage til en fortsat aktivitetspulje.

For første type ansøgninger:
Borgere vil kunne søge om medfinansiering til arrangement/aktivitet, hvor der søges støtte fra en af de kommunale puljer (især kulturpuljen og temaudviklingspuljen). I sådanne tilfælde skal ansøgningen til den kommunale pulje fremsendes og diskuteres med lokalrådet (Jens Volmer) hvorefter lokalrådet afgør, hvad der kan bidrages med.
For den anden type ansøgninger:
Borgere i området kan søge om underskudsgaranti til arrangementer, der forventes at kunne bære i sig selv eks. madbiks eller lignende. Genereres der et overskud i forbindelse med et sådan arrangement forventes dette at tilgå lokalrådet og således bidrage til en fortsat aktivitetspulje. Ansøgningen til lokalrådet skal være kort og indeholde informationer om:
Arrangement/aktivitet – tidspunkt – ansvarlig tovholder
Kort beskrivelse
Budget: Forventet omkostning
Forventet indtægt – eks. deltager betaling for x antal deltager samt salg af øl/vand/vin

Efter afholdelse af arrangement/aktivitet skal der fremsendes et regnskab, der viser, om der er trukket på underskudsgarantien eller om der er genereret midler til den fælles pulje.
Afregning sker i samarbejde med lokalrådet kasserer (Anne Kle)
Anne Klee  | Tlf.: 21221082