Formandens beretning 2014

 
 
Haraldsted Allindemagle Lokalråd
Generalforsamling, 13. november 2014


Det forgangne år har været travlt, udfordrende, spændende og hyggeligt! Dejligt med mange aktive mennesker, der gider arbejde for området udvikling på mange forskellige niveauer og måder, og som nyder hinandens selskab.
Det sociale først ….

Sammenhold og netværk er altafgørende for livet på landet, og lørdag den 22. marts blev beboerne i Haraldsted og Allindemagle sogne rystes endnu bedre sammen! Vi besøgte hinanden rundt i sognet til ”Running dinner" inden alle mødtes i Haraldsted forsamlingshus til en kæmpe fest! A Cloudy Cover spillede op til dans og forsamlingshusets bestyrelse holdt baren åben. En anderledes og sjov aften, der har givet mange positive tilbagemeldinger og megen ros til tovholderne Marianne og Lisbeth.

Grundlovsdag var der familieteater – ”Verdenspremiere”/forpremiere på ”Psycho” med Dansk Rakkerpak – ved forsamlingshuset. Forsamlingshuset lavede mad og teatret blev vist i den smukkeste kulisse midt i skoven, der nok må anses som en noget alternativ ramme for Hitchos fortælling.

Som tidligere år har lokalrådet også inviteret til et par vandreture i lokalområdet: i juni i Allindelille Fredsskov og i august i Vrangeskov. Ringsted Kommune havde i år meldt sig ud af Vandrefestivallen, men averteringen af turene gennem ”Sommer i Ringsted” betød, at de fleste deltagere var udensogns – og vi viser med glæde vores dejlige område frem.

Når Ringsted by inviterer til middelalderfestival, griber vi anledningen til også at sætte fokus på vores del af historien. I år inviterede vi i samarbejde med Ringsted Museum og Arkiv til Valdemarsdag (15. juni) ved Haraldsted sø. Mere end hundrede kom forbi denne dejlige søndag eftermiddag og var med til at fejre verdens ældste flag – Dannebrog, der faldt ned fra himlen den 15. juni 1219!

2. søndag i september var der Høstmarked og Naturens dag på pladsen ved Haraldsted Forsamlingshus. Skee spejderne, 4H, Care4people, Danmarks Naturfredningsforening havde sammen med Lokalrådet arrangeret aktiviteter for børn og barnlige sjæle, og lokale, bæredygtige og mest økologiske producenter viste og solgte lækre varer, hvor der også var dejlige smagsprøver….. Uhm….. Trods regnvejr og andre lokale aktiviteter var der god opbakning til arrangementet.

Hen over året har madbix gruppen også holdt to mad- og kultur-aftner. Den første var 3. april, hvor Adam Laugesen fortalte om sin "rejse ud i verden for at finde godheden" og den anden var 3. september med sognepræst Lise Trap, der fortalte om sorg. Begge aftner indledtes med fællesspisning.

Og så det mere organisatoriske…..
Det seneste år har været præget af arbejdet med udarbejdelse af helhedsplan for Haraldsted og Allindemagle sogne. Helhedsplanerne skal støtte udmøntningen af en ny landdistriktspolitik – en landdistriktspolitik, der netop i disse uger er i offentlig høring. Helhedsplanen skal beskrive værdier, vision og retning for udviklingen af netop vores område og støtte de prioriteringer, der nødvendigvis skal gøres i kommunen. Samtidig skal planen hjælpe til, at vi er klar, når der f.eks. skal udmøntes nationale, regionale eller EU støttemidler.

Opgaven blev indledningsvist præsenteret på et foreningsmøde den 18. marts, hvor deltagerne også udvekslede erfaringer og udfordringer, der i høj grad er fælles på tværs. Området har heldigvis mange aktive foreninger ligesom Friskole og Kirke har mange tilbud. Derfor var der stor opbakning til i endnu større udstrækning at styrke koordinering via kalenderen på lokalrådets hjemmeside (www.Flueblomsten.dk). Se i kalenderen inden I lægger et nyt arrangement fast – og få jeres arrangementer lagt ind hurtigst muligt (kontakt Bodil eller Fabienne).

I foråret indbød Landsbyforum til møder, hvor opgaven blev beskrevet om end der stadig var (og er) noget rum for fortolkning og dermed for variation mellem hvorledes de enkelte områder griber sagen an på. I Haraldsted og Allindemagle sogne har vi gennem de seneste år ved indtil flere lejligheder diskuteret landsbyidentitet, værdier og ønsker for området, men Lokalrådets bestyrelse valgte – godt rådgivet af konsulent Carsten Blomberg Hansen fra DGI, at tage endnu en runde for at identificere og konkretisere borgernes ønsker. Baggrunden herfor har været, at en grundig ’høring’ i området, vil styrke den endelige plan, og dermed legitimere de valg og prioriteringer, der nødvendigvis må gøres for at komme i mål med en brugbar og fremadrettet plan.
Bestyrelsen gennemførte derfor hen over sommeren en rundtur til foreninger, institutioner og lokale erhvervsaktive for dels at få input til prioriteringer og dels at få identificeret medlemmer af en styregruppe, der i efteråret har gennemført en større ’spørgerunde’ i sognene. I slutningen af august mødtes mere end 20 personer frem til første styregruppemøde, hvor vi sammen fik sat rammerne for spørgerunden – elektronisk spørgeskemaundersøgelse, kaffemøder på veje og i kirken, omdeling af flyers og samarbejde med Friskolen om projekt om lokalområdets udvikling set fra de unges perspektiv.
Resultaterne af ’spørgerunden’ vil blive præsenteret på borgermøde, der afholdes i forbindelse med lokalrådets generalforsamling den 13. november 2014.

Efter generalforsamlingen vil bestyrelsens første opgave blive uddrage de væsentligste konklusioner af ’spørgerunden’ og diskussionerne på borgermødet. Det er mit håb, at andre frivillige også vil deltage i denne proces. Den endelige plan, der forventes at bestå af korte projektbeskrivelser, der tager fat på den konkret udvikling indenfor de 2-4 områder, der er højst prioriterede i ’spørgerunden’. Denne plan vil først i det nye år blive videregivet til Ringsted Byråd, men vil også være et dynamisk dokument, som vi i de kommende år, kan vende tilbage til og opdatere, når vi forhåbentligt får afslutte de første projekter.

Til sidst – stort tak til alle, der er med til at løfte opgaverne og udviklingen i Haraldsted og Allindemagle sogne – ikke mindst bestyrelsen og webmaster – vi har det sjovt og hyggeligt – og vi har plads til flere i kredsen, hvis nogen har lyst 
/Dorte
Anne Klee  | Tlf.: 21221082