Pressemeddelelse 26.august

Startskud for spørgerunde i Haraldsted Allindemagle sogne

Haraldsted og Allindemagle sogne kom tirsdag aften et stort skridt videre i relation til udarbejdelse af helhedsplan for lokalområdet. Lokalrådet havde hen over sommeren taget kontakt til en række repræsentanter for områdets erhvervsliv, foreninger og institutioner. Disse repræsentanter mødtes for at diskutere, hvorledes området får udformet en visionær helhedsplan, der er grundigt forankret i borgernes ønsker og visioner, og som derfor med rette kan kaldes hele lokalområdets helhedsplan.

På mødet deltog mere end tyve personer og denne gruppe forpligtigede sig til som styregruppe at stå i spidsen for en konkret og åben dialog med borgere, for på denne måde at få flest mulige lokale i tale. ”Hvis helhedsplanen efterfølgende skal være et brugbart redskab for styring og prioritering af områdets aktiviteter og initiativer, skal vi være enige om vision og mål. Derfor er det meget vigtigt, at så mange lokale som muligt bliver hørt, og vi har sat os som mål, at vi på den ene eller anden måde skal i kontakt med mindst 50% af dem, der bor i området. Det er et ambitiøst mål, men vi har haft et super godt møde og er meget fortrøstningsfulde” fortæller lokalrådsformand Dorte Lau Baggesen.

Konsulent Carsten Blomberg Hansen fra DGI deltog i mødet med inspiration og gode råd og knyttede desuden tråden til den overordnede proces om helhedsplaner for landområderne i Ringsted kommune. Det ambitiøse mål om at komme i kontakt med min. 50% af borgerne nødvendiggør kommunikation af flere kanaler, og der blev således taget beslutning om såvel udarbejdelse af en struktureret spørgeskema undersøgelse som gennemførsel af ’kaffemøder’, hvor grupper af borger på f.eks. en vej mødes og diskutere ønsker og visioner. Spørgerunden vil også omfatte områdets børn og unge, hvor bl.a. Allindelille Friskole vil deltage. Konklusioner og hovedbudskaber fra disse forskellige aktiviter vil blive formidlet til styregruppen og indgå i det samlede materiale.

Spørgeskemaundersøgelse og ’kaffemøder’ vil blive gennemført i de kommende måneder og resultaterne vil blive præsenteret på lokalrådets generalforsamling den 13. november. De forskellige initiativer kan følges på www.Flueblomsten.dk, hvor der også er informationer om, hvordan kaffemøder etableres. Lokalrådet og styregruppen opfordrer alle i lokalområdet til at bidrage til processen og gerne tage initiativ til ’kaffemøde’ på egen vej eller netværk.
Anne Klee  | Tlf.: 21221082